شرح یک روایت از زبان آقا مجتبی تهرانی؛
کسی که از من می­ خواهد تا برای او خیری انتخاب کنم و من هم برای او خیر انتخاب کرده و خیر می­ خواهم، و کسی که صلاح و خیر او را در چیزی می ­بینم و آن قضا را خودم برای او فرمان می­ دهم که برای او دارای خیر و صلاح است، امّا او به من تهمت می­زند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، شرح یک روایت از زبان آقا مجتبی تهرانی(ره) را در ادامه می خوانیم:

متن حدیث:

رُوِیَ عَنِ الصّادِقِ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ:
قالَ مُوسی عَلَیهِ السَّلامُ: یا رَبِّ أیُّ خَلقٍ اَبغَضُ اِلَیکَ، قالَ الَّذی یَتَّهِمُنی، قالَ وَ مِن خَلقِکَ مَن یَتَّهِمُکَ؟ قالَ نَعَم اَلَّذی یَستَخیِرُنی فَأخِیرُ لَهُ وَالَّذی أقضِی القَضاءَ لَهُ وَ هُوَ خَیرٌ لَهُ فَیَتَّهِمُنی [بحار الانوار، جلد۶۸]

ترجمه حدیث:

حضرت موسی «علیه­ السلام» عرض کرد: پروردگار من! مبغوض ­ترین افراد نزد تو کیست؟ خداوند فرمود: کسی که به من تهمت می ­زند. حضرت موسی «علیه ­السلام» عرض کرد: چه کسی به تو تهمت می­ زند؟‌ فرمود: کسی که از من می­ خواهد تا برای او خیری انتخاب کنم و من هم برای او خیر انتخاب کرده و خیر می­ خواهم، و کسی که صلاح و خیر او را در چیزی می ­بینم و آن قضا را خودم برای او فرمان می­ دهم که برای او دارای خیر و صلاح است، امّا او به من تهمت می­زند.

شرح حدیث:

خداوند در جواب، دو گروه از افراد را ذکر می­ کند: یک گروه، از خدا چیزی می­ خواهند و رو به خدا می­ کنند و از او در خواست می­ کنند که انتخاب کند و او هم انتخاب می ­کند. گروه دیگر کسانی هستند که از خداوند نمی­ خواهند برای آنها چیزی انتخاب کند، ولی خداوند که صلاح آنها را می ­داند، با فرمان تکوینی (هدایت تکوینی همان قضا و قدر الهی است و با در نظر گرفتن خیر آنها می ­باشد.) به خداوند تهمت می ­زنند؛ به این معنا که نعوذ بالله می­ گویند: خداوند برای من خوب نخواسته است. و متأسفانه خیلی­ ها توجّه به این ندارند.

انسان باید بداند که خداوند هیچ وقت برای او بد نمی ­خواهد، بلکه خداوند که خیر مطلق است، هرچه از او صادر شود خیر است و برای هیچ موجودی بد نمی­ خواهد و گره به کار هیچ انسانی نمی­ اندازد؛ بلکه این خود انسان است که به خود بد کرده است و این اثر و محصول عمل او می­ باشد. انسان باید دقّت کند در اعمال خود و ببیند چه کرده است؟ اگر انسان حنظل را که میوهای تلخ است بکارد، گلابی شیرین نطنز برایش می­ آورد؟! هرگز چنین نخواهد شد. خداوند هرگز گره به کار انسان نمی اندازد، بلکه گره از کار او باز می­ کند.